Storytelling

Hoe kun je jouw verhaal het beste vertellen?

Mensen leren je pas echt kennen als je hen het verhaal van jouw onderneming vertelt. Door jouw verhaal te vertellen kunnen mensen een relatie aangaan en ontstaat verbinding. We leggen in dit artikel uit hoe je dit verhaal het beste kunt vertellen.

 

De identiteit van jouw bedrijf (onderneming) / Jouw merkidentiteit

De merkidentiteit omvat naast visuele uitingen zoals een logo en huisstijl, ook sterke communicatieve uitingen. Hiermee wordt de algemene indruk gevormd die je achterlaat bij je stakeholders en (potentiële) klant. De brand story of het merkverhaal is hier een belangrijk onderdeel van. Het is de verbale weergave van de unieke persoonlijkheid van jouw onderneming, die je onderscheid van je concurrenten. Kijk maar eens naar de brand story van Ben & Jerry’s. Zonder dit bijzondere verhaal was het ‘gewoon’ ijs.

 

Schrijf jouw brand story

Voor je daadwerkelijk aan je verhaal gaat schrijven is het belangrijk om eerst een aantal vragen te beantwoorden over je bedrijf. Aan wie wil jij het verhaal vertellen, wie is je doelgroep? Welke informatie hebben zij nodig om zich verbonden te voelen met jouw merk of bedrijf? Dit is belangrijk omdat je de schrijfstijl en tone-of-voice hierop afstemt. Je kunt hiervoor een persona opstellen. 

Schrijf de antwoorden op de volgende vragen op:

  • Hoe is mijn bedrijf ontstaan? 
  • Welke droom streef ik na met mijn bedrijf?
  • Wat zijn de merkwaarden / kernwaarden van mijn bedrijf? 
  • Wat is de visie voor mijn onderneming? 
  • Wat is de missie van mijn onderneming?

 

circulo-dorado-simon-sinek-golden-circle-electronics-rug-text-plant-transparent-png-367460

 

Ga vervolgens op zoek naar de belangrijkste kenmerken van je bedrijf. Een brand story moet helder, krachtig en beknopt zijn. Het moet een verhaal zijn dat je op elk moment kunt pitchen. Schrijf deze pitch uit en oefen hem voor bekenden en vraag feedback. Je kunt je verhaal vervolgens oefenen met mensen uit je doelgroep. Op die manier kun je je verhaal fine-tunen, tot het precies aansluit bij jouw bedrijf. 

Wil je jouw merkverhaal pitchen voor andere ondernemers en Rotterdammers ? We organiseren regelmatig Bakkie Impact events waarbij je jouw verhaal kunt pitchen en direct feedback krijgt. Neem bij interesse contact op via info@voorgoedagency.nl

Lees meer:

Bekijk alles

Vrijstellingen en aftrekposten voor ondernemers

Wanneer je onderneemt, ziet je belastingaangifte er wat anders uit dan wanneer je in loondienst bent. Er zijn een aantal regelingen die ondernemen nog aantrekkelijker kunnen maken. De belangrijkste voor de startende ondernemer zetten we hier voor je...

Lees meer

Belastingen voor Ondernemers

Dit artikel geeft een overzicht van de meest vaak voorkomende belastingplichten. Iedere situatie is anders. Daarom adviseert Voor Goed ook met klem om altijd met de belastingdienst of een adviseur te bespreken welke plichten en rechten jij als...

Lees meer

Hoe houd ik een goede administratie bij? 

Laten we maar meteen eerlijk zijn; de meesten van ons houden er niet van om de administratie te moeten doen. Maar, een goede administratie is van levensbelang voor een sociale ondernemer. Hierin houd je alle gegevens bij die met jouw onderneming te...

Lees meer