- Home
- Kennisbank
- Belasting en Administratie Startende Ondernemer Bedrijfsvoering
- Hoe houd ik een goede administratie bij?
Hoe houd ik een goede administratie bij?
Laten we maar meteen eerlijk zijn; de meesten van ons houden er niet van om de administratie te moeten doen. Maar, een goede administratie is van levensbelang voor een sociale ondernemer. Hierin houd je alle gegevens bij die met jouw onderneming te maken hebben. Denk hierbij aan;
- Kasadministratie en kassabonnen
- Financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek
- Ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen
- Bankafschriften
- Contracten, overeenkomsten en andere afspraken
- Agenda’s en afsprakenboeken
- Correspondentie
- Software en databestanden
- Gereden zakelijke kilometers
- Gewerkte uren
- Salarisadministratie
- Voorraadadministratie
Je mag je administratie op papier of digitaal bijhouden. Zolang deze maar te controleren is. Voor kassasystemen en rittenregistratie bestaan er programma’s met een keurmerk. Wanneer je deze gebruikt, gaat de belastingdienst er vanuit dat je gegevens betrouwbaar zijn. Meer over deze keurmerken lees je via de belastingdienst.
Je bent als ondernemer zelf verantwoordelijk voor het kiezen van de juiste vorm en het bijhouden hiervan. Eventueel kun je taken uitbesteden aan een administratiekantoor of boekhouder, maar ook dan ben jij eindverantwoordelijk. Je bent verplicht je gegevens ten minste 7 jaar te bewaren. Wanneer het om onroerend goed gaat, zelfs 10 jaar. De belastingdienst kan je hier meer informatie over geven. Zij helpen ook bij andere vragen.
De administratie gebruik je ook als basis om belastingaangifte te doen. Daarover kun je hier meer lezen.
Je administratie is het geheugen en soms ook geweten van je onderneming. Daarom is een goede administratie van groot belang. Kom je er even niet meer uit? Dan is hulp mogelijk. Bijvoorbeeld via De Rotterdamse Zaak. Meer daarover lees je hier.