- Home
- Kennisbank
- Financieren Bedrijfsvoering
- Is jouw verdienmodel investeringsproof?
Is jouw verdienmodel investeringsproof?
Als je gaat werken met externe investeringen, zul je deze vaak terug moeten betalen. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf rendabel is zodat je aan deze verplichtingen kunt voldoen; kortom, hoe zorg je voor een goed verdienmodel waarbij je, op termijn, inkomsten uit je onderneming hebt, je vaste lasten kunt betalen en aan je financiële verplichtingen kunt voldoen?
Als je gaat werken met externe investeringen, zul je deze vaak terug moeten betalen. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf rendabel is zodat je aan deze verplichtingen kunt voldoen; een goed verdienmodel. In het verdienmodel geeft de ondernemer aan hoe het bedrijf geld verdient. Dit is belangrijk om je vaste lasten te kunnen betalen, aan je financiële verplichtingen te voldoen en idealiter ook nog geld overhoudt als winst. Verdienmodellen zijn er in alle soorten en maten. De bekendste twee vormen zijn simpelweg de klant betaald de onderneming per gekocht product in de goederensector en de klant betaald voor de gewerkte uren in de dienstensector. Op deze verdienmodellen zijn vele variaties, met als doel om meer inkomsten te generen. Hieronder zijn er een paar uitgelegd:
- Een variatie op het productmodel is dat je het product (of dienst) voor een laag bedrag verkoopt en je omzet haalt uit service reparatie of onderhoud. Het voordeel van dit model is dat de klant voor lange tijd afhankelijk is van het bedrijf, waardoor de inkomsten duurzamer zijn.
- Het abonnementsmodel is ook een veel voorkomend verdienmodel. De klanten betalen een vast bedrag per maand aan het bedrijf en krijgen daarvoor toegang tot het product of de dienst. Vaak duurt dit abonnement voor een vaste tijd of wordt het vooraf betaald, waardoor er zekerheid ontstaat over de inkomsten.
- Het freemium model, waarmee veel online aanbieders werken. Hierbij moeten gebruikers betalen als ze de uitgebreidere versie willen hebben of dit geld wordt betaald door adverteerders.
De onderneming hoeft niet één verdienmodel te hanteren. Zeker als de onderneming wilt groeien kan het nuttig zijn om naar alternatieve verdienmodellen te kijken om meer zekerheid te kunnen creëren. Bij het kiezen van een geschikt verdienmodel is het belangrijk om na te denken over welke waarde het bedrijf toevoegt, dus welk product of dienst er wordt aangeboden en tot welke klantengroep het bedrijf zich richt. De prijzen afhankelijk van welk verdienmodel er wordt gehanteerd, maar ook de vaste lasten en de variabele kosten die de onderneming heeft.
Voor sociale ondernemers staat geld verdienen in dienst van het hoofddoel; maatschappelijke, positieve impact maken. Doordat dit een ander bedrijfsmodel is passen hier ook andere verdienmodellen bij. Dit geldt vooral als de ondernemer circulariteit in het verdienmodel wil verwerken. Voorbeelden van deze modellen om geld te vinden zijn pay per use, waar de klanten betalen voor elke keer als ze van het product gebruik maken, terwijl ze niet in bezit zijn van het product. Vaak gaat dit ook hand in hand met met het deelplatform model, waarbij producten of diensten worden gedeeld in de openbare ruimte waardoor iedereen (als ze er voor betalen) gebruik van kan maken.
Bij het opzetten van het verdienmodel van de sociale onderneming is het ook belangrijk om na te denken over of de impact die het bedrijf maakt (deels) gemeten en gevalideerd kan worden. Door deze impact zou de onderneming een hogere prijs kunnen of moeten vragen voor haar producten of diensten. Hiermee kan dus een sterker verdienmodel worden opgezet.