- Home
- Kennisbank
- Sociaal Ondernemen
- Sociaal ondernemen wordt de norm
Sociaal ondernemen wordt de norm
Ondernemen draait om meer dan alleen winst maken. Dat vinden steeds meer ondernemers. Zij willen met hun bedrijf bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke, sociale of milieuproblemen.
Kijk kritisch naar je bedrijf als je socialer wilt gaan ondernemen en stel jezelf de volgende vragen:
- Wat voor maatschappelijke oplossingen worden er door jouw producten en/of diensten versterkt?
- Wat voor impact heeft het bedrijf op de buurt en de bewoners?
- Wie hebben er toegang tot jouw dienst of product?
- Op welk maatschappelijk probleem kun jij het gemakkelijkst een
verschil maken binnen jouw bedrijf/omgeving of voor je medewerkers? - Welke maatschappelijk thema raakt je?
- Hoe ziet je eerste stap eruit om socialer te gaan ondernemen?
Het is fantastisch als je iets kunt veranderen waardoor je socialer gaat ondernemen. Je bedrijfsvoering aanpakken is een waanzinnige stap. Wat je daarnaast ook kunt doen is sociaal inkopen.
Sociaal inkopen, hoe dat je dat?
Sociaal inkopen (ook bekend als Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) betekent dat je bij de inkoop van producten en diensten de effecten op het milieu en sociale aspecten meeweegt. In veel gevallen heb je de mogelijkheid om een product of dienst in te kopen bij een sociale onderneming, voor wie impact maken leidend is. Door bij hen in te kopen geef je invulling aan je MVI-ambities en creëer je zelf (indirect) maatschappelijke waarde.
Er zijn meerdere platformen waarop je sociaal inkopen kunt organiseren. Om te beginnen ons eigen platform Goed Inkopen. Hier vind je Rotterdamse sociaal ondernemers. Je filtert hier gemakkelijk op product, dienst of sector om het sociaal inkopen je zo makkelijk mogelijk te maken.
Buy Social is een ander platform wat je kunt raadplegen voor een overzicht van Nederlandse sociaal ondernemers.
De voordelen van sociaal inkopen?
- Je draagt je steentje bij aan positieve impact op mens en milieu.
- Je omgeving wordt er mooier van, waardoor je zelf ook aantrekkelijker wordt voor investeerders of talenten.
- Door sociaal in te kopen kun je nieuwe kennis opdoen en waarde toevoegen aan je bedrijf.