Communicatie en social media strategie

Hoe maak je een goede communicatie en social media strategie?

Voor je vol enthousiasme van de daken schreeuwt hoe tof jouw product of dienst is, is het belangrijk om een communicatieplan op te stellen. Welke doelen wil je behalen met je communicatie en welke communicatiemiddelen ga je inzetten? We geven je een aantal tips zodat je een start kunt maken met een communicatieplan en de social media strategie voor je onderneming.

 

Communicatieplan

In een communicatieplan leg je vast wat je met de communicatie van je bedrijf wilt bereiken. Voordat je dit plan opstelt is het belangrijk om het merkverhaal van je bedrijf* en de klantreis in kaart te hebben gebracht. De klantreis is een overzicht van alle contactmomenten waarop een klant met jouw merk in aanraking komt. 

*Lees meer hierover in het artikel storytelling 

Een communicatieplan bevat de volgende informatie

  • De doelgroep die je wilt aanspreken
  • De boodschap die je wilt communiceren
  • De doelstelling die je hiermee wilt behalen
  • Het communicatiemiddel dat je hierbij inzet
  • De content die je hiervoor gaat gebruiken
  • Het budget dat je hierbij voor ogen hebt

 

Je kunt gebruik maken van online en offline communicatiemiddelen. Denk bij online aan je website, social media, blogs, nieuwsbrief en online publicaties. Onder offline communicatiemiddelen vallen televisie, radio, drukwerk, events zoals een workshop of congres, advertenties in kranten of tijdschriften en bedrukte voertuigen.

 

Social media inzetten

Tegenwoordig is het voor elk bedrijf noodzakelijk om online zichtbaar te zijn. Begin met één social media kanaal en zoek waar jouw doelgroep het meest actief is. Op LinkedIn vind je professionals, op Instagram met name millennials en Twitter leent zich juist voor politici en overheidsinstanties.
Op internet is veel informatie te vinden over de meest ideale frequentie van social media posts publiceren, ga op onderzoek uit. Maak voor jezelf een contentplanning waarin je aangeeft hoeveel berichten je wilt plaatsen per week met het onderwerp, beeldmateriaal en een call-to-action. Met call-to-action bedoelen we de actie die je wilt dat de lezer uitvoert na het zien van jouw content. Denk hierbij aan inschrijven voor je nieuwsbrief, contact opnemen of een product kopen. 

Lees meer:

Bekijk alles

Wat is Social Return?

De Gemeente Rotterdam koopt jaarlijks voor ongeveer 1 miljard aan goederen, diensten en producten in. Als je een product of dienst levert aan een gemeente in de regio Rijnmond, kan de gemeente daar sociale voorwaarden aan stellen. In het contract...

Lees meer

Welke ondersteuning is er voor sociale ondernemers?

Sociale Ondernemers in Rotterdam kunnen natuurlijk bij Voor Goed terecht. Wij helpen je graag met verschillende vraagstukken en met het vinden van de juiste persoon. Onderneem je nu niet in Rotterdam, dan kun je bijvoorbeeld terecht bij Social...

Lees meer

Keurmerken voor sociale ondernemers

Waar herken je een sociale onderneming eigenlijk aan, is een vraag die ons vaak gesteld wordt. Een sociale onderneming is een bedrijf dat impact als doel heeft, een positief effect op bijvoorbeeld het gebied van arbeidsparticipatie, fair chain,...

Lees meer