- Home
- Kennisbank
- Sociaal Ondernemen Startende Ondernemer Communicatie & Marketing
- Communicatie en social media strategie
Communicatie en social media strategie
Hoe maak je een goede communicatie en social media strategie?
Voor je vol enthousiasme van de daken schreeuwt hoe tof jouw product of dienst is, is het belangrijk om een communicatieplan op te stellen. Welke doelen wil je behalen met je communicatie en welke communicatiemiddelen ga je inzetten? We geven je een aantal tips zodat je een start kunt maken met een communicatieplan en de social media strategie voor je onderneming.
Communicatieplan
In een communicatieplan leg je vast wat je met de communicatie van je bedrijf wilt bereiken. Voordat je dit plan opstelt is het belangrijk om het merkverhaal van je bedrijf en de klantreis in kaart te hebben gebracht. De klantreis is een overzicht van alle contactmomenten waarop een klant met jouw merk in aanraking komt.
Een communicatieplan bevat de volgende informatie
De doelgroep die je wilt aanspreken
De boodschap die je wilt communiceren
De doelstelling die je hiermee wilt behalen
Het communicatiemiddel dat je hierbij inzet
De content die je hiervoor gaat gebruiken
Het budget dat je hierbij voor ogen hebt
Je kunt gebruik maken van online en offline communicatiemiddelen. Denk bij online aan je website, social media, blogs, nieuwsbrief en online publicaties. Onder offline communicatiemiddelen vallen televisie, radio, banners, drukwerk, events zoals een workshop of congres, advertenties in kranten of tijdschriften en bedrukte voertuigen.
Social media inzetten
Tegenwoordig is het voor elk bedrijf noodzakelijk om online zichtbaar te zijn. Begin met één social media kanaal en zoek waar jouw doelgroep het meest actief is. Op LinkedIn vind je professionals, op Instagram met name millennials en Twitter leent zich juist voor politici en overheidsinstanties. Dit verschilt ook per land.
Op internet is veel informatie te vinden over de meest ideale frequentie van social media posts publiceren, ga op onderzoek uit. Maak voor jezelf een contentplanning waarin je aangeeft hoeveel berichten je per week wilt plaatsen met het onderwerp, beeldmateriaal en een call-to-action. Met call-to-action bedoelen we de actie die je wilt dat de lezer uitvoert na het zien van jouw content. Denk hierbij aan inschrijven voor je nieuwsbrief, contact opnemen of een product kopen.