Kennisbank | Voor Goed Agency

Storytelling

Geschreven door Marijke Feijt | Aug 1, 2022 9:43:01 AM

Hoe kun je jouw verhaal het beste vertellen?

Mensen leren je pas echt kennen als je hen het verhaal van jouw onderneming vertelt. Door jouw verhaal te vertellen kunnen mensen een relatie aangaan en ontstaat verbinding. We leggen in dit artikel uit hoe je dit verhaal het beste kunt vertellen.

 

De identiteit van jouw bedrijf (onderneming) / Jouw merkidentiteit

De merkidentiteit omvat naast visuele uitingen zoals een logo en huisstijl, ook sterke communicatieve uitingen. Hiermee wordt de algemene indruk gevormd die je achterlaat bij je stakeholders en (potentiële) klant. De brand story of het merkverhaal is hier een belangrijk onderdeel van. Het is de verbale weergave van de unieke persoonlijkheid van jouw onderneming, die je onderscheid van je concurrenten. Kijk maar eens naar de brand story van Ben & Jerry’s. Zonder dit bijzondere verhaal was het ‘gewoon’ ijs.

 

Schrijf jouw brand story

Voor je daadwerkelijk aan je verhaal gaat schrijven is het belangrijk om eerst een aantal vragen te beantwoorden over je bedrijf. Aan wie wil jij het verhaal vertellen, wie is je doelgroep? Welke informatie hebben zij nodig om zich verbonden te voelen met jouw merk of bedrijf? Dit is belangrijk omdat je de schrijfstijl en tone-of-voice hierop afstemt. Je kunt hiervoor een persona opstellen. 

Schrijf de antwoorden op de volgende vragen op:

  • Hoe is mijn bedrijf ontstaan? 
  • Welke droom streef ik na met mijn bedrijf?
  • Wat zijn de merkwaarden / kernwaarden van mijn bedrijf? 
  • Wat is de visie voor mijn onderneming? 
  • Wat is de missie van mijn onderneming?

 

 

Ga vervolgens op zoek naar de belangrijkste kenmerken van je bedrijf. Een brand story moet helder, krachtig en beknopt zijn. Het moet een verhaal zijn dat je op elk moment kunt pitchen. Schrijf deze pitch uit en oefen hem voor bekenden en vraag feedback. Je kunt je verhaal vervolgens oefenen met mensen uit je doelgroep. Op die manier kun je je verhaal fine-tunen, tot het precies aansluit bij jouw bedrijf. 

Wil je jouw merkverhaal pitchen voor andere ondernemers en Rotterdammers ? We organiseren regelmatig Bakkie Impact events waarbij je jouw verhaal kunt pitchen en direct feedback krijgt. Neem bij interesse contact op via info@voorgoedagency.nl