- Home
- Kennisbank
- Sociaal Ondernemen Bedrijfsvoering
- Tips voor een succesvolle samenwerking
Tips voor een succesvolle samenwerking
Een succesvolle samenwerking betekent inzet van beide partijen. Je bouwt samen een langdurige relatie op. Hoe je dat het beste doet, vertellen we je graag.
Zet afspraken op papier en kom ze na
Het vertrouwen is gesmeed, nu is het zaak om alle goede bedoelingen en afspraken vast te leggen op papier. Over de levertijden, facturatie en kwaliteitsnormen bijvoorbeeld.
Blijf de samenwerking evalueren
Dat je van tevoren afspraken maakt, wilt niet automatisch zeggen dat het in de praktijk ook precies zo gaat. Plan regelmatig evaluatiemomenten in, waarin je elkaar eens diep in de ogen aankijkt. Voldoet de samenwerking nog steeds aan de verwachtingen? Schuurt het ergens in de onderlinge relatie?
Toekomstplannen
Ga in gesprek over jullie gezamenlijke vooruitzichten en neem de klant mee in de toekomst. ‘Wat heb je nodig?’, ‘Hoe kan het beter?’, ‘Sluit de oplossing van vandaag nog aan bij je probleem van morgen?’.
Zorg voor een schaalbaar business model
Met een schaalbaar business model maak je je klant op meerdere manieren gelukkig: je product is beter verkrijgbaar, de kwaliteit gaat omhoog en de levertijd wordt korter. Met andere woorden, blijf je ontwikkelen als bedrijf.
Zorg voor een goede backoffice zodat je je kunt focussen op je core business
One-stop-shop
Gemak is een belangrijk woord bij bedrijven. Breid je samenwerking uit door meerdere diensten en/of producten te leveren. Als je ergens goed in bent, kun je dat op meerdere manieren aanbieden aan je klant. Allereerst als product of dienst natuurlijk. Maar er zijn nog meer mogelijkheden. Denk ook eens aan:
- Kennis: geef bijvoorbeeld workshops waarin je je kennis deelt of deel informatie via een boek, video, blog, vlog of webinar.
- Een abonnementssysteem: bied je product aan als dienst met een vaste, aantrekkelijke prijs per maand voor een lage instap. Het leidt tot wederkerige inkomsten.
- Denk verder aan een onderhoudscontract, een bezorgservice of een retourservice. Niet voor ‘erbij’ maar écht goed georganiseerd.
- Diversificatie: ga op zoek naar aanvullend assortiment dat de vraag van de klant in breder verband oplost. Bezorg je bloemen? Lever er de vaas bij.
Kijk voor meer inspiratie op de website van de KvK.