- Home
- Kennisbank
- Impact Meten
- Het nut van impact meten
Het nut van impact meten
Wat is het nut van impact meten?
Als sociaal ondernemer streef je twee doelen na: financiële gezondheid én een positieve maatschappelijke bijdrage. Het is belangrijk als sociaal ondernemer om te bepalen welke maatschappelijke impact/winst je met jouw onderneming wilt realiseren.
Waarom? Een impactmeting geeft richting aan je onderneming. Want je weet pas echt of je je doelen realiseert als je jouw output meet.
Een impactmeting geeft antwoord op vragen als ‘bereik ik eigenlijk wel wat ik wil?’ of ‘hoe kan ik onze maatschappelijke meerwaarde nog groter maken?’ of ‘veroorzaakt mijn onderneming misschien ook andere, onverwachte effecten?’. Dit zijn super relevante vragen waar echt een antwoord op moet komen, zodat je weet of je op de goede weg bent. Daarnaast kan het meten van impact ook motiverend zijn. Hoe gaaf is het om te weten dat je je doelen bereikt en dat je weet dat je echt een verschil maakt in de wereld? Bovendien kan dit helpen bij het vinden en/of aantrekken van (impact) investeerders. Ook zij willen graag inzicht hebben in de impact die jouw onderneming maakt. En ook een gemeente of een fonds waar je door gesteund wordt, kijkt naar beide rendementen.
Kortom, het is belangrijk om in kaart te brengen hoe je er financieel voor staat, maar besteedt ook voldoende aandacht aan het meten van je maatschappelijke impact. Dit gezegd hebbende, dwingt ons ook om te benadrukken dat impact meten vaak complex en tijdrovend is. In een ander artikel op deze kennisbank (‘Hoe kun je impact meten?’) staat meer informatie over hoe je dit kunt doen.
Waar je in ieder geval mee kan beginnen als startende onderneming is om een impact kaart samen te stellen die het beoogde maatschappelijke probleem duidelijk verbindt met jouw doelgroep, de activiteiten die je van plan bent uit te voeren om het probleem aan te pakken, welke verandering je nastreeft en hoe je resultaat gaat meten.
Impactkaart
- Stap 1 – Benoem de uiteindelijke gebruikers/doelgroep – Wie zijn de mensen, gemeenschappen of organisaties die direct voordeel halen uit jouw bedrijfsactiviteiten?
- Stap 2 – Welke activiteiten? De tweede stap is om de gerelateerde activiteiten voor de specifieke doelstellingen te overwegen. Wat ga je doen om het probleem aan te pakken?
- Stap 3 – Wat is de impact? Welke verandering verwacht je teweeg te brengen met de activiteiten die je gaat doen?
- Stap 4 – Welke indicatoren worden gebruikt om de impact te tonen? Hoe ga je in de gaten houden of je doelen bereikt worden?